Air Asia
Bangkokból Kuala Lumpurba a maláj légitársasággal utaztunk. A jegy ára 1500 THB/fő volt illetékkel együtt, csak kézi poggyásszal. Ha helyben vettük volna meg lehet 10X annyit is fizetnünk kellett volna.
Nem először utazunk ezzel a légitársasággal, ugyanis én már leglább 50 repülőutat magam mögött tudhatok velük. A színvonal és a kiszolgálása ismét jó színvonalú volt.
A fenti képek még a bangkoki Don Muang repülőtéren reggel 6:50-kor készültek.
A maláj légitársaságot 1994-ben alapították Air Asia néven. Első járata 1996. november 8-án szállt fel Kuala Lumpurból. A kezdeti nehézségek ellenére 2002-ben elindította első nemzetközi járatát, ami a szomszédos Bangkokot kötötte össze Kuala Lumpurral. Az állami Malaysia Airlines első hazai konkurenciájává vált. Promóciós jegyei egész Ázsiát bejárták, volt, hogy 0 RM-ért is el lehetett utazni.
Ezt követően bejelentette a légitársaság, hogy további nemzetközi járatokat fog működtetni a következő célállomásokkal: Singapore, Jakarta, Macau, Xiamen, Manila, Hanoi, Ho Chi Minh City, Phnom Penh, Brunei és Myammar.
2008-ban már 106, és az elkövetkező 1 éven belül további 60 útvonalat üzemeltetett.
2012. április 2-án megindult a Kuala Lumpur - Sydney járat az első hosszútávú A340-es gépekkel.
2013-ban újabb úti célokkal gyarapodott a paletta, mint Szaúd-Arábia, Maldív-szigetek, Myanmar - Kína - Japán további városai.
A légitársaság folyamatos bővülése, a környező országokban az adott országon belüli járathálózatokat is kiszolgálja. Ennek érdekében -a hatályos jogszabályok alapján- az alábbi leányvállalatokat hozták létre.
*Air Asia Malaysia
*Air Asia Thailand
*Air Asia Japan
*Air Asia X
*Air Asia Indonesia
*Air Asia Phillipinos
*Air Asia Zest
*Air Asia India
2013-ban az Air Asia Group 142 útvonalon, 78 desztinációra repül. Napi 400 járatot üzemeltet.
Jelenlegi gépflottája:
* 1 db A319
* 131 db A320
* 15 db A330 (hosszútávú, szélestörzsű gép)
* 2 db A340 (hosszútávú, szélestörzsű gép)
Összesen: 149 gépflotta. A gépek átlag életkora 5,9 év! (Összehasonlítás képpen pl:a KLM gépek átlag életkora 9,5 év)
(Összehasonlítás képpen pl: a volt MALÉV 22 db, az Austrian Airlines 42 db, a WizzAir 45 db, Al Italia 149 db gépparkkal rendelkezik)
Hosszútávú járatait 2011. óta üzemelteti. Ezek Peking, Shanghai, Osaka, Jeddah, Isztambul és Sydney városai voltak.
2012-ben további hosszútávú desztinációk teljesültek: Xian, Wuhan,Shenyang, Delhi, Mumbai, LONDON, PÁRIZS, Sydney, Melbourne, Chirstchurch, Perth, Taipen, Abu Dhabi, Teheran.
2013-ban veszteséges, hosszútávú járatait megszüntették ezek ázsiai nagyvárosok és Isztambul, London (2012-es Olimpia miatt), Párizs (2012-es Olimpia miatt), Chirstchurch (Új-Zéland), Abu Dhabi és Teherán között repültek.
2012-ben még felreppent az a hír, hogy az Air Asia X Budapest - Kuala Lumpur járatot fog indítani. Annak idején Tony Fernandes, AirAsia vezetője több, mint egy éves bejelentése nagy örömöt okozott az Ázsiába, többek között Thaiföldre készülők között. A mai hír, hogy budapesti járat egyenlőre nem lesz, mert az ázsiai fapados légitársaság 2012-ben jelentette be, hogy gazdasági okok miatt törli londoni és a párizsi járatait is.
Az A320-as gépek 180 fősek, kényelmes bőrülésekkel felszereltek. Az üléskonfigurációjuk egységesen 3-3.
Fedélzeti szolgálatásai külön fizetősek. Pl. szendvics (csirkés-majonézes-almás) vagy tonhalas tekercs 100 THB (3 USD), komplett főtt kaja 120 THB (4 USD).
Az iszlám Saria törvényei szerint a légitársaság fedélzetén nem lehet kapni alkoholt és disznóhúst. (Malajziában az állami vallás az iszlám és az ország a Saria törvényei szerint működik)
A légitársaságot 2009-2010-2011-2012-ben választották a legjobb Low Cost Airlines-sá a világon.
A légitársaság saját repülőtér terminállal a KLIA LCCT - Kuala Lumpur, reptéri és reptérre beérkező buszhálózattal és szállodával, a Tune Hotel lánccal rendelkezik.
Számos városban van jelen a piros-fehér szálloda: Malajziában, Borneóban, Thaiföldön, Japánban, Ausztráliában, UK-ban, Indiában, Indonéziában és a Fülöp-szigetek városaiban. Ezek közül már 4 éve Kuala Lumpurban és az idén Pattayán már meg is szálltunk. A lenti kép a maláj fővárosban készült.
Ez a szállodalánc mindenhol a világon egyforma külső és belső dizájnnal rendelkezik. Mégis a Tune Hotelek áraikban eltérnek egymástól, tükrözik az adott országban fellelhető szállodaárakat.
Itt is érvényes ez az eszméletlen "promo-s" marketing, amivel meghódították Ázsiát. Minél hamarabb foglal az ember, annál kedvzeőbb áron jut a szolgáltatásukhoz. Szinte hihetetlen, de 0,05 RM-ért, azaz nemegészen 4 Ft-ért megaludhatunk egy éjszaka fent említett helyeken a Tune Hotelek egyikében. Ám ebben az árban tényleg csak a szoba foglaltatik benne, ha az ember törölközőt, TV-t, WiFit vagy reggelit, illetve légkondit szeretne fizetnie kell érte.
A légitársaság 2012-es évben 110 millió USD-os nettó profitra tett szert. Mindezeket figyelembe véve látható, hogy ilyen szolgáltatással, marketinggel is működhet profitorientáltan légitársaság.
2012. december 13-án a párizsi Airbus AirShown 352 db repülőgépet rendelt az Air Asia Group.
2009. október 21-én az AK 6506-os járatán 800 méter magasságban fiú gyermek születet repülés közben. A gyermek mandarin neve Asia Liew Ya Hang lett, ami a "Ya Hang" szó Air Asia-t jelenti a nevében. A légitársaság a gyermek részére élete végig díjmentese utazást biztosít.