Kuala Lumpur tömegközlekedése

2013.11.14 18:47

A maláj főváros tömegközlekedése is igen szokszínű.
Már a XIX. század végén, a XX. század elején a bányászok a városból riksával, elefánttal és sampannal utaztak vidékre. 1960-tól van a városnak buszhálózata, amit Mini Bus Servicenek hívnak és ma is népszerű Kuala Lumpurban.


Ha modernebb közelekedést szeretnénk választani, akkor megtehetjük a KL Rapid- vagy a Metrobus-szal, metróval, monoraillal vagy vasúttal.
A közelekedési társaságok nevei: KL Rapid, KTM Kommuter, KL Monorail és Express Rail Link.

A város déli részén, a központtól 4 km-re található a legnagyobb csomópont, a KL Sentral. Ezen kívül a városban számos csatlakozási pontot találunk, ahol a monorail és a metró, vagy a vasút találkozik.

A buszjegy ára egységesen: 1 RM.
Létezik ingyenes járat, a GO-KL zöld és lila vonalon, amivel a legfontosabb nevezetességekhez el tudunk jutni költségmentesen.

A buszon ingyenes WiFi elérés biztosított. A GO-KL szép, új, klimatizált flottával rendelkezik.

A metróhálózat is igen sűrűn hálózza be a várost. Bár itt nem metrónak, hanem Light Rail Transit (LRT) nevezik. A lila és sárga vonalon 44 km-en, 41 állomással rendelkezik.

A monorail vonalát, vagy másnéven az egy sínű vasúti vonalat, 2003. augusztus 31-én nyitották meg az utazni vágyók előtt. Jelenleg egy vonalon teljesít szolgálatot. 8,6 km hosszú hálózata a KL Sentralt és Észak Kuala Lumpurt köti össze. Számos csomóponton lehet átszállni a KM Komuterre, vagy a metróra (LRT).

A jegyárak 1,4-1,8 RM között mozognak, amely árak zónánként eltérnek.

A KM Komuter nem más, mint egy helyközi vasút, amolyan HÉV féle. Ez a föld alatt, a földfelszínen és a magasban is közelekedik. Átszeli a fővárost, és elővárosait összeköti. Mi a belvárosból a híres Batu barlanghoz utaztunk mindössze 1 RM-ért. A táv időbeli hossza 40 perc volt.

Néhány éve bevezetésre került szingapúri mintára (ott Octopus kártyának hívják) a Touch and Go - kártyás rendszer. A kártyával nem csak a tömegközlekedési díjat lehet kifizetni, hanem számos helyen vásárolhatsz is vele. A kártyát minden nagyobb állomáson meg lehet venni 10 RM-ért. Ez után feltölthető bármilyen összeggel, akár 10, 20, 30 ringgittel vagy vásárolhatsz rá havi, 30 napos bérletet 150 RM-ért. Egy LRT út 80 sentől (0,8 RM) kezdődik - zónától függően, a busz út 1 ringgittől, attól függően, hogy városon belül vagy vidékre utazunk vele.
Ami jó a kártyában, hogy nem névre szól, így ha nem utazik a családban mindenki egyszerre, akkor a bérletet többen is tudják használni.

Az állomásokhoz való eljutást nagyban megkönnyíti a fedett folyosó, ami már az állomás elött, akár 400-500 méterrel is elérhető. Egyrészt jó időben a napfény ellen, esős időben meg az eső ellen véd. Az állomások akár 1km sétára is lehetnek egymástól, ha nem lennének ezek a praktikus létesítmények, akkor meg is ázhatnánk, sőt le is éghetnénk. :)

Érdemes azzal számolni, hogy az első járat minden eszközön 6-kor indul, az utolsó pedig 11 és éjfél között megy, ez után marad a taxi, de ez is feláras már ebben az időben.

A repülőtérre való kijutási lehetőségekről már korábbi cikkemben beszámoltam - KLIA Express és a KLIA Transit vasútvonalak, valamint a reptéri buszok.

Az 1,6 milliós főváros, nagyon fejlett, modern és sűrű tömegközlekedési hálózattal rendelkezik. Nem csoda, hogy a szerelvényeken öltönyös üzletembereket is láthatunk.

Valaha Budapest eljut erre a szintre?