LCCT - KL Sentral - KLIA Express / KLIA Transit

2013.11.13 19:37

Bangkokból Malajzia fővárosába, Kuala Lumpurba érkeztünk. Az Air Asia járatával utaztunk a KLIA LCCT terminálra.

A "KLIA" jelentése Kuala Lumpur International Airport. A nemzetközi repülőtér 60 km-re délre található a maláj fővárostól. A KLIA 3 terminált foglal magába: MAIN, SATELIT és LCCT. A 3 terminálból 2, évi 40 milliós utasforgalmat bonyolít, ez a világon a 14. legforgalmasabb légikikötő. A 3. terminál az Air Asiaé, ez az úgynevezett LCCT (Low-Cost Carrier Terminal) 22,3 millió utast szolgál ki évente.

Az LCCT maga az őskáosz. Első benyomás, mintha India kavalkádjába érkeztünk volna. Rengeteg nációjú ember, rengeteg csomaggal kavarog mindenfelé. 2006-ban kezdték építeni 108 millió ringgitből, a mai napig is folyamatosan bővítik. Jelenleg több, mint 35.000 négyzetméteres a terminál, kinézetre egyszerű stílusú. Az indulás és az érkezés közötti részen több étterem is található már színvonalasabb környezetben. Költségcsökkentés miatt a terminál és a gépek között nincsen úgynvezett airbridge, azaz utashíd, hanem az utasok meghatározott útvonalon, a gépek között haladva keresik meg a megfelelő járatot, amelyben a légitársaság személyzete segít. Ebből elég sokszor szokott probléma lenni, mert az utastájékoztatás konvergál a nullához, a kiírások is szintén. Én már jártam úgy, hogy mikor beszálltam a gépbe a személyzet megszámolta az utasokat és rájöttek, hogy többen vagyunk, mint kellenne. Ekkor bemondták, hogy hova tart a gép, és felállt kb:10 fő. Volt már olyan is, hogy vártunk fél órát pár utasra, hogy megérkezzenek. Sőt a mostani alkalommal még az indulás előtti közvetlen percekben is "estek be" a gépbe utasok. Fő, hogy megérkeztek :)


A KLIA olyan hatalmas, hogy a főterminál 20 km-re található az LCCT-től.

A terminálok között "shuttle", azaz menetrendszerint buszszolgáltatás üzemel. Az ára 1,5 RM. A világon a legtöbb repülőtér esetében a terminálok közötti buszon vagy vonaton fizetni nem kell, mert általában ingyenes. (Úgy látszik ez valami "low cost" maláj sajátosság.)

Hogy lehet bejutni a fővárosba?

A repülőtérről a városba legegyszerűbben, de egyben legdrágább módon taxival juthatunk be. Ennek ára 70-100 RM (függ a fővárosi végdesztinációtól).
Gyorsabb közelekedés a menetrendszerinti buszjárat - KLIA Express vonat kombináció.

A KLIA Express gyorsvonat Kuala Lumpur főpályaudvarára a KL Snetralba érkezik. Az LCCT-ről közvetlenül nem érhető el a vonat, először a KLIA főterminálhoz kell utazni busszal, vagy a legközelebbi vasútállomásig taxival. KL Sentraltól kiváló csatlakozási lehetőségek nyílnak továbbutazás szempontjából. Ez a csomópont egy integrált busz-, vonat-, monorail (egysínű magasvasút)-, metróhálózat. Igaz, a nevével ellentétbe nem a főváros központjában, hanem tőle 4 km-rel dél-nyugati városrészben található.

A KLIA Express / KLIA Transit 2002. április 14-én szállított elsőzör utasokat a repülőtér és a főváros között. A gyorsvonatot egyébként ERL-nek hívják (Express Rail Link). Az 57 km-es utat a 15 percenként induló szerelvények 28 perc alatt teszik meg. A jegy ára 35 RM/fő egyirányba.


Így, ha már két ember együtt utazik kétséges, hogy megéri-e. De minden bizonnyal a leggyorsabb bejutás KUL-ba. A taxi, vagy a busz 1-1,5 óra alatt teszi meg az utat. Már utaztunk ezzel a szuperexpresszel kényelmes, gyors, tiszta, és nagyon megy benne a klíma!, továbbá ingyenes WiFi-vel rendelkezik, így a kalandosabb buszozást választottuk. Lehetőség van már a vasútállomáson Kuala Lumpurban becsekkolni a Malaysia Airlines, Royal Bruneai, Cathay Pacific Airlines, Emirates járataira. (Hasonlóan ahogy Amszterdamban a KLM, vagy Párizsban az Air France utasai is megtehetnek.)

 

Ha reptéri busszal szeretnénk utazni, több cég közül is választhatunk. A terminálból kilépve itt sem számíthatunk hatalmas utastájékoztatásra. Egymásnak ellentmondó táblákat fogunk majd látni. Az érkezési részt elhagyva, a food center-en végigsétálva az indulási oldalhoz jutunk. Itt látunk majd egy nagy parkolót és pár buszmegállót. Innen indulnak a KLIA-ra a menetrendszerinti buszok (akkor indul, amikor eladják az összes jegyet az adott járatra). Az útbaigazító tábla egyszer jobbra, egyszer balra mutat. Egyik sem jó, mert egyenesen kell továbbhaladni, amíg meg nem látjuk a kék táblát, amin a Skybus felirat szerepel. De mi az a "Skybus" erre még nem jöttem rá. Innen, egy nyílt placról indulnak a buszok.

Három cég viszi az utasokat menetrend szerint a KL Sentralba: az Air Asia által üzemeltett SykVan, az Aerobus és az AirportCoach. 
Mi az Aerobuszt választottuk. A jegyet a kalauztól vettük 8 RM/db áron. A forgalom gyér volt, így alig több, mint egy óra alatt megérkeztünk a KL Sentralba. A busz kényelmes, tiszta és klimatizált! volt (lefagyott a lábunk). Az 50 fős buszon utazott rajtunk kívül még egy fehér család is kis gyerekkel.

Megérkeztünk a KL Sentral állomásra. Itt is, mintha bomba robbant volna (nos nem jó egy iszlám országban ilyennel viccelni): mindenhol építkezés. Kirakott minket a busz az alsó szinten még javában folyt a munka. Eléggé sötét volt, és körölöttünk jó pár indiai nyüzsgött.

Az állomást elhagyva nagy építkezés közepette -ugyanis a komplexum csak 2015-ben lesz kész teljesen, a táblából megtudtuk- 450 méterrel arréb kis eldugott helyen felmenve, máris az egysínű vasútállomáson voltunk.

Buszérkezést követően monoraillel robogtunk tovább.

Kicsit félelmetes volt, néha olyan érzése támadt az embernek, mintha hullámvasúton ülne. :)

A jegyeket automatából megvéve (nem csak fémpénzt, hanem bankjegyet is elfogad) megkaptuk az utazási kék korongunkat, amivel belépve máris megkezdhettük utazásunkat a szállodáig.

Összeségében a KLIA repülőtér valamennyi termináljáról be lehet jutni a városba. A tömegközlekedés a KL Sentralba visz. Innen további csatlakozás adott. Kuala Lumpur tömegközlekedése nagyon jó. Tiszta, klimatizált, sűrű metró és monorail hálózattal rendelkezik. A jegyárak sem vészesek. 1,5-2,5 RM (0,5 - 0,7 USD) között mozog. A főváros tömegközlekedéséről majd egy másik cikkben számolok be.