Little India

2013.11.17 10:48

Kuala Lumpur városközpontjában helyezkedik el az indiai negyed, vagy ahogyan itt nevezik Brickfields. Nevét még a XIX. század végi Brickfields Road-ról kapta, ugyanis elsőként kapott a városban szilárd útburkolatot ez az utca. A széles, színes, már-már giccsesen dekorált utcán indiai éttermek, szári-, virág- és füstölő árusok sorakoznak.

A keleti kultúrákban évezredek óta használják a füstölőszereket, amelyek közül elsősorban az indiai és a kínai ismertebb számunkra.
A füstölőt, mint praktikus gyakorlati segédeszközt, elsősorban időegységek mérésére használták: kínai állami hivatalokban, az írástudók, hivatalnokok munkaterületein, a földművelésben az öntözőrendszerek szabályozásánál, továbbá a vallási szertartásoknál.

A hinduista, buddhista, taoista, konfucionista templomokban a "tömjénáldozat" bemutatásánál volt fontos szerepe, és így van ez napjainkban is. A füstölő-használat jellegzetesen keleti, elsősorban délkelet-ázsiai, távol-keleti szokás. A buddhista kolostorokban, egyes harcművészeti iskolákban még ma is füstölőt gyújtanak a meditáció, a gyakorlatozás kezdetén, s a füstölő parazsának ellobbanása jelenti a tevékenység végét.

A füstölők alkalmazásának legkorábbi időszakában illatos virágokat, gyógynövényeket, illatos fakérget, s azok keverékeit égették, s csak később alakultak ki a ma ismert füstölőformák. A füstölőkhöz az alábbi növények alkalmazzák: szegfűszeg, eukaliptusz, fahéj, menta, szantál, fenyő, szerecsendió, pacsuli-bokor, mirha, aloéfa.

Indiában szinte mindenhol és minden időben füstölők illatát lehet érezni, nem csupán a templomokban, de az utcákon is és otthonaikat is ez az illat lengi körül. Ez adja többek között India jellegzetes "szagát" (no meg az erős aromájú fűszerek). A hagyományok szerint a füstölőket virágolajokból, fűszerekből, gyógynövényekből keverik és ún. "mártásos" technikával készítik.  Egyes fajták elriasztják a szúnyogokat, míg mások a szellemi elmélyülést segítik elő, segítik az összpontosítást, megnyugtatják az idegeket, erősítik a tudatalatti érzékenységét.

A Brickfields utcát magunk mögött hagyva, a város legfontosabb hindu szentélyéhez, a Sri Mahamariamman templomhoz sétáltunk el.

Ez a hindu templom, az egyik legrégebbi és leggazdagabban díszített hindu templom Kuala Lumpurban. 1873-ban eredetileg a Pillai család magánszentélyének épült. Az 1920-as évek végétől nyitotta meg a család a nagyközönség előtt az épületet. A legrégebbi még működő hindu templom egész Malajziában. Az impozáns kapuzat 1972-ben készült el, aminek a neve gopuram (torony), ez az épület legmagasabb része.

Néhány szót a hinduizmusról és az indiai istenekről:
A hinduk a vallásuk alapjául szolgáló elvet Dharmanak (Törvény) nevezik, az egész vallásrendszer ezen alapszik. A Dharma létezésével fenntartja a mindenség örökkévalóságát, működését, és minden létezőt meghatároz. Ez alapján a Dharma határozza meg a temészeti törvényeket és az emberi gondolkodás, a logika törvényszerűségeit is. A hinduk szerint az ember kötelessége, hogy próbálja megismerni a Dharma valóságát és igazodjon hozzá.

A másik fontos fogalom a Karma, amely pedig a cselekvések és a létező entitások kölcsönhatása, az ok-okozati összefüggések végtelen láncolata. Azaz a Karma nem valami megmásíthatatlan felsőbb akarat következménye, hanem a létező közvetlen cselekvésének és előző cselekedetei jutalmának vagy büntetésének eredője. Sors tehát abban az értelemben, hogy döntési helyzeteink már eleve bizonyos kiindulási feltételek szerint alakulnak, azonban döntéseink során mindig megmarad a választás szabadsága.

A hinduk hite szerint a lélek örökkévaló, a test átmeneti. Az öröktől fogva létező lélek szüntelenül járja körforgását a létformák milliárdjai között, újjászületéseinek anyagi minősége előző tetteinek jutalma vagy büntetése. A körforgás célja a mindenség teljességének és a Dharmának a megismerése.


"Dharma"

Azt már megszokhattuk, hogy itt Délkelet-Ázsiában az időnek más a fogalma, mint a rohanó Európában. Ha az ember már járt Indiában, ott pláne megtapasztalhatta a hinduk időfogalmát. A hindu mitológia egyik legfontosabb pillére az idő. A mitológiai felfogás az Egyetlen Isten megsokszorozódásaként értelmezi Brahmá születését, amikor Visnu köldökéből lótuszlevélen megjelenik a teremtő Brahmá, aki a világ dolgait hivatott megteremteni. Az idő Brahmá életének folyama, amely egymásba ágyazott ciklusok sorozatából áll. Hossza száz Brahmá-év, ami 311 040 000 000 000 emberi évnek (több mint háromszázezer-milliárd év!) felel meg. Amikor egy Brahmá élete letelik, Siva elpusztítja a világot. Ekkor a teljes világ, az összes rétegével együtt megsemmisül, visszaalakul differenciálatlan ősanyaggá.


Trimurti

A hinduizmusban rengeteg istent és istenszerű lényt ismernek, tisztelnek. Bár szinte megszámlálhatatlanul sokan vannak, mégsem alkotnak kaotikus halmazt a hinduk szerint. Ezen istneségek fölött a nagy "isten-háromság" (trimurti) áll. A hindu trimurti hasonló a kereszténységben fellelhető szent háromsággal.
A Brahma, Visnu és Siva. Ezek hárman irányítják a világ örök körforgását (a szanszárát).
Brahma a világ megteremtője, a lélekvándorlás irányítója. Általában három fejjel jelenítik meg.

Visnu a fenntartó. E világnak és az egymást követő világok körforgásának fenntartója. Sokkal befolyásosabb, mint Brahma. Amikor az emberiséget a Gonosz hatalma fenyegeti, akkor ő jelenik meg állat (hal, teknősbéka, vadkan), vagy ember alakban védelmezőként. Megtestesülései (inkarnációi vagy avatarjai) közül a legnépszerűbbek: Krisna és Ráma.


Siva a trimurti harmadik tagja, Visnu után a legnépszerűbb isten. Egy személyben jelképezi a mindenség teremtő és a pusztító erőit.


Az indiai isteneknek van néhány ismérvük: soha sem öregszenek meg, mindig fiatalként, általában 25 évesként ábrázolják őket; mindig valamin járnak, valami hordozza őket vagy ülnek (lótusz virág, tigris); és soha nem izzadnak. Arcuknak és testüknek lágy, nőies vonásai és kecsessége van.

Kiemelt, de alacsonyabb rangú istenek: Indra, Mitra, Varuna és Agni.
Indra a viharisten, a harciasság megtestesítője, az istenek királya.
Varuna az égisten, holdisten, a víz istene.
Mitrával ők ketten az örök világrend törvényeinek őrei.
Agni pedig a Tűz istene volt.

Szintén alacsonyabb rangú isten Ganésa, az elefántfejű isten, aki a nehézségeket, akadályokat segít legyőzni. Hozzá imádkoznak például, ha az indiai kisgyerek iskolába kerül, vagy egy vállalkozást indítanak be. Ő Visnu fia.

Az indiai panteonhoz istennők is tartoztak, Laksmí például a szerencse istennője.
Szaraszvatin pedig a tudományé. Ők Visnu és Brahma hitvesi.

A Sri Mahamariamman templom külső homlokztán a három főistenen kívül további istenségeket találunk. A hindu istenek végleges száma nem ismeretes, hiszen ahogy jönnek, alkotnak új isteneket, úgy felejtenek is el közülük.
Érdekesség: Istenként imádhat egy család például a szent banjan fa alatt megpihenő követ is, ahhoz intézi imáit és kéri meghallgatását.


A hinduizmus azonban nem csak ember, állat, növény vagy hegy isteneket ismer, hanem absztrakt formákat, szimbólumokat is. A legfontosabb ezek közül az „Om(Aum) szócska, a misztikus hang, amely az A, U, M betűk összetételéből származik.
Az „A” jelenti a világmindenség keletkezését, az „U” a megtartását, az „M” pedig a pusztulását.


"OM"

Az istennel való kapcsolatot erősítik a mantrák és a mandalák. A mantra isteni eredetű mondat, szótag, esetleg vers, amely az ember kapcsolatát erősíti Istennel. Folyamatos ismétlésük átlényegíti a hétköznapi ember tudatát isteni, transzcendentális állapotba, így Istennel való kapcsolata közvetlenné válik. A mandala egy körökből és vonalakból álló, geometrikus beosztású színes ábra, amely egy központi mag körül helyezkedik el. A mandalát pontos számítások alapján készítik, ennek megfelelően más és más hatást tulajdonítanak neki. A mandaláról elmondhatjuk, hogy a mantra geometrikus megfelelője.

Mindezek alapján elmondhatjuk, hogy egy nem hindu számára szinte felfoghatatlan és átláthatatlan a hinduizmus.

Az indiai emberek nagyon kedvesek, mosolygósak, barátkozóak és segítőkészek. Nem ismerik a Nem szót.

Mi nagyon szeretjük az indiai konyhát. Minden nap azt reggelizünk és vacsorázunk. Általában tandori és curry-s csirkét. Sima, vagy zöldséges-fűszeres rizzsel. Műanyag tálkába elvíve a szállódában megesszük.


Igaz, ma "vétkeztünk", mert grillcsirkét és a Burger Kingben Pepper Burger menüt ettünk.

Délután sajnos elért bennünket a menetrendszerinti hatalmas özönvízszerű eső. Behúzódtunk egy indiai ruhabolt árkádjához. 40 perc múlva elállt az eső, hatalmas víztömeget hagyott maga után. Bokát meghaladva állt a víz, némely helyen az autók küszöbéig érően. Pár perc sétára a KL Sentral állomástól induló vonattal hazaindultunk.Szerencsénkre nem voltak sokan a szerelvényen, így készítettem egy pár képet belülről is.
A tíltó táblákat érdemes megnézni. A városban több helyen láttunk, hogy aki nem a kijelölt dohányzóhelyen gyújt rá komoly pénzbüntetést kaphat (10.000 RM-et, ez kb: 700.000 Ft-ot), vagy 2 év bebörtönzést! Vigyázat dohányosok!

Az indiai negyedbe is érdemes ellátogatni. Igaz, nem olyan nagy, mint a kínai negyed, de itt is akad bőven a való éltből meríthető látnivaló :-)