Suvarnabhumi repülőtér
Mikor a Thaiföldi Királyságba érkezünk, az idelátogatók döntő többsége az ország első számú repülőterével, a Suvarnabhumi-val találkozik először.
Mit is tudhatunk a repülőtérről?
Suvarnabhumi Airport, vagy a teljes nevén New Bangkok International Airport (BKK).
A szankszkrit eredetű "Suvarnabhumi" szó Aranyföldet jelent.
Ünnepélyes keretek között, IX Rama király, 2006. szeptember 28-án nyitotta meg a bangkoki új nemzetközi légikikötőt. A 2000-es években az országba érkező növekvő számú túrsitalétszámot és a terjeszkedő légitársaságok járatainak hadát az addig Bangkokban egyetlen és az ország első számú repülőtere, a bangkoki Don Muang repülőtér (DMK) már nem bírta kiszolgálni.
A Bangkok belvárosától 25 km-re elhelyezkedő komplexum a nemzeti légitársaságok, azaz a Thai Airways, Thai Smile Air, Bangkok Airways központi bázisa lett.
A repülőtér a világ legnagyobbik légi kikötőihez tartozik. Egyedülállóan az irányítótorony 132.2 méter magas és a világ negyedik legnagyobb terminálja itt található, ennek mérete 563.000 négyzetméter.
Az épületkomplexum 8 szintes.
A föld alatt (0. szinten) a repülőtéri gyorsvasút állomás található.
A földszinten (1. szinten) a reptéri taxi és buszállomás helyezkedik el.
Az első emeleten (2. szinten) az érkezési hall terül el.
A második emeleten (3. szinten) éttermek, boltok, patikák, masszázs szalonok sorakoznak.
A harmadik emelet (4. szint) az indulási oldal. Itt történik a "check in", azaz a bejelentkezés.
A negyedik emeletre (5. szintre) kell felmenni a mozgólépcsőn, és így jutunk el a gépinduláshoz. Először a vámvizsgálat és a biztonsági ellenőrzés részhez érünk.
Az ötödik és a hatodik emelet (6-7. szint) már bent a terminálban található. Ezekről a szintekről történik a repülőgépbe történő beszállás. Az úgynevezett "boarding gate"-k itt találhatóak.
A hetedik emelet (8. szint) galériás helyiség. Itt nemzetközi hívás, fax, fénymásolás, internetezési lehetőség is adott. Egy panormás üvegfalú teraszról nézelődhetünk.
Forgalma évről-évre növekszik, jelenleg is folyamatosan nő. A 2011-es jelentés szerint a Világ tizennegyedik legforgalmasabb, Ázsia negyedik és az ország első számú repülőtere. Megközelítőleg 2012-ben több, mint 58 000 000 fő utasforgalmat produkált.
Néhány összehasonlítás:
Magyarország - Liszt Ferenc: 8.000.000 fő (2011-es adat)
Ausztria - Bécs Schwechat: 22.000.000 fő
Németország - Frankfurt: 57.000.000 fő (2012-es adat)
Franciaország - Párizs CDG: 61.000.000 fő
Története:
1960-as években készítettek egy tervet, hogy a jövőben szükséges lehet egy második repülőtérre Bangkoknak. Az akkori feljegyézeskből kiderült, hogy a legalkalmasabb terület a várostól keletre 25 km-re fekvő katonai támaszpont lenne. 1973-ban "megvette" a thai kormányzat a katonaságtól a 8.400 hektáros területet.
(A katonaság a thaiföldi kormányzattól teljesen független hatalmi ág. A való életeben a katonaság nevezi ki és hagyja működni a demokratikusan megválasztott thaiföldi kabinetet. A katonaság rendelkezik saját aparátussal, bírósággal, kórházzal, iskolákkal, bankkal, repülőtérrel, légitársasággal. A thai kabinet által elfogadott törvények a katonaságra nem vonatkoznak. Egy szóval állam az államban.)
1996-ban letették az alapkövét az új nemzetközi kikötőnek. Thaksin Shinawatra minsizterelnök 2002. januárjában engedélyzetette az építkezést. Befektetőket keresve az óriási beruházáshoz, végül a Japán Bank nyújtott kölcsönt a kivitelezéshez.
2005. szeptember 23-án 99 buddhista szerzetes spirituálisan felszentelte, majd elűzte a gonosz szellemeket a területről és elkészült a szellemház is a Suvarnabhumi repülőtérnek.
2005. szeptember 29-én a Thai légitársaság két gépe ünnepélyes próbarepülést tartott.
2006. július 29-én a hat thaiföldi légitársaság központjává vált - Thai Airways, Nok Air, Thai Air Asia, Bangkok Airways, PBair, One-Two Go Airlines. Mára a hat légitársaság közül csak a PBair szűnt meg. A One-Two Go Airlines pedig összeolvadt az Orient Thai Airwayssel és közös nevük lett Fly12go.
Az első nemzetközi járat 2006. szeptember 1-én szállt fel a Thai Airways két óriás gépével B747-400 és A330-al Bangkok - Hong Kong teszt útra.
2006. szeptember 15-én bejelentette az ausztrál Tiger Airways, hogy napi járatot fog indítani Bangkok-Singapore-Sydney / Perth útvonalra.
2006. szeptember 28-án hajnali 3 órától az összes nemzetközi járat a Don Muang repülőtér helyett már az új bangkoki repülőtérre érkezett.
Az első kereskedelmi járat Frankfurt - Mumbai - Bangkok LH8442 számú Lufthansa járata volt hajnali 3 óra 5 perckor. Majd ezt követte Tokióból érkező Japan Airlines hajnali 3:30-kor, és az első utasokkal teli járat az ukrán AeroSvit légitársaság B767 gépe, amely Kijevből érkezett 4:30-kor.
Az első induló járat - a rövid fordulóidővel rendelkező- AeroSvit légitársaságé volt hajnali 5:30-kor.
A repülőtéret "tesztüzem" nélkül nyitották meg. Nem voltak felkészülve erre a hatalmas utasforgalomra. 2006-ban már a Suvarnabhumi nyitásának napján több, mint 140.000 fő utast kellett (volna) kiszolgálni. Folyamatos késések voltak, a földi kiszolgáló személyzet nem tudta az irányítást ellátni.
2007. február 16-án indokoltnak találták és újra kinyitották a Don Muang repülőteret. Már aznap a Thai Airways Bangkok - Chiang Mai, Bangkok - Phuket belföldi járat kivételével az összes belföldi repülőjáratát innen indították és érkeztették. Másnap a Bangkok Airways, One-Two Go Airlines a régi repülőtéren folytatta az utaskiszolgálást.
A Suvarnabhumi repülőtér megnövekedett utasforgalma miatt 2010. januárjától a Nok Air, Orient Thai Airways, 2012. október 1-től az Air Asia-nak a Don Muang repülőter a bázisa. 2012-ben a Don Muang repülőtér utasforgalma 25,7 millió fő volt.
A Suvarnabhumi repülőtéren, 2007-ben (nyitást követő 1 éven belül) fejlesztésre került a kifutópálya és az utashíd kiszolgáló egység.
5 milliárd USD összegért két paralel egyenként 60 méter széles, 4.000 és 3.700 méter hosszú kifutópályát építettek.
Továbbá 2 különálló úgynvezett "taxiway" egységet és 120 repülőgép beállásra utashidat hoztak létre, amelyből 5 db A380 óriás gép fogadására alkalmas. Így a komplexum óránként 76 járatot tud fogadni és indítani.
2012-ben 18 db A380 utashíd kiszolgálást tettek lehetővé.
A dubai Emirates légitársaság vásárolta meg az Airbus cégtől elsőként az A380-ast, a világ legnagyobb utasszálító gépét. Az első óriást a Dubai - Bangkok útvonalra állították be. Európa és Ázsia repülőtereit át kellett alakítani a szuperjumbo érkezéséhez.
2013. áprilisától a Thai Airways már 5 útvonalon repül az A380-sal. Bangkok - London, Bangkok - Frankfurt, Bangkok - Párizs, Bangkok - Hong Kong, Bangkok - Sydney.
Személyem már 4 alkalommal utazott ezzel a géptipussal. Nagyon kényelmes, főleg ilyen hosszú távra. Háromszor az alsó szinten, egy alkalommal a felső utastérben az AirFrance járatával.
Elkészült a repülőtéri Novotel Hotel (Accor hotellánc), amit a 600 szobás szálloda és a terminál között vasúti összeköttetéssel valósítottak meg.
5 szintes, 5.000 autó tárolására hosszútávú parkolót építettek a repülőtér termináljához.
30 milliárd baht összegből 2010. augusztus 23-án átadásra került az Airport Rail Link, azaz a magas gyors vasút, amely összeköttetés teremtett a repülőtér és a bangkoki belváros között. A 28.6 km-t 15 perc alatt tehetjük meg a nonstop RAPID vonattal, vagy a City Liner-rel -8 megállóval egybekötve- 18 perc az út.
A viteldíj a bangkoki Makkasan megállóig 35 THB-ba kerül. Innen kiváló a csatlakozás a bangkoki metróhoz, vagy a skytrainhez. De a tovább jutáshoz választhatunk helyi buszt, taxit, vagy motoros taxit is.
2013-ban a Bangkokból közvetlenül Ázsia számos városába (Kuala Lumpur, Penang, Szingapore, Jakarta, Bali, Manila, Cebu, Clark, Hong Kong, Xian, Guilin, Peking, Shanghai, Makaó, Goungzhou, Chengdu, Kunming, Hangzhou, Fuzhou, Shenzen, Delhi, Mumbai, Chennai, Varanasi, Kalkutta, Bangalore, Pune Karachi, Colombo, Male, Luang Prabang, Vientiane, Pakse, Hanoi, Saigon, Kathmandu, Brunei, Phnom Penh, Siem Reap, Busan, Taiwan, Dhaka, Mandalay, Rayoon, Tokió, Szöul), Ausztráliába (Perth, Sydney, Melbourne, Brisbone), Új-Zélandra (Auckland, Christchurch), Európába (London, Frankfurt, München, Bécs, Isztambul, Madrid, Milánó, Párizs, Amszterdam, Brüsszel, Koppenhága, Oslo, Helsinki, Stockholm, Roma, Zürich, Riga, Vilnius, Varsó, Kijev, Moszkva, Irkutsk, Vlagyivosztok, Kazah, Yekatyerinburg, Krasnoyarsk, Szentpétervár, Vlagyivosztok, Novosibirsk), Amerikába (San Francisco, Los Angeles), Közel-Keletre (Dubai, Doha, Abu Dhabi, Tel Aviv, Muscat, Bahrein, Riyad, Ulanbator, Islamabad, Lahore) és Afrikába (Johanessburg, Fokváros, Nairobi, Addis Adeba, Kairó, Madagaszkár, St Denis de Regioun) is el lehet jutni!
Lehet, hogy a lista még korántsem pontos, ennél több desztinációt is el lehet érni közvetlenül! Átszállással, pedig a városok száma szinte határtalan.
A 2012-ben a TOP35 legfontosabb útvonal:
2012-ben a Suvarnabhumi és a Don Muang repülőtér összes utasforgalma elérte a 84.000.000 főt. A két repülőtér között nonstop ingyenes autóbusz járat viszi az utasokat. A menetidő 45-60 perc. 2015-re készül el a gyorsvasúti összeköttetés is.
2017-re az alábbi fejlesztéseket irányozták elő:
* 216.000 négyzetméterrel kibővítik a meglévő terminált
* 28 utashíd - repülőgép kiszolgáló egységet építenek
* 8 db ( A380-as) és 20 db ( B747) parkoló állás kialakítása a jumbó gépeknek
* 700 méteres földalatti bőröndtovábbító egység építése a két terminál között
* meglévő 5.000 gépjármű parkolását biztosító terület további nővelése 32.000 négyzetméterrel
* harmadik kifutópálya építése